Στοχοι
Το Εργαστήριο Ψυχολογικής Έρευνας εξυπηρετεί ερευνητικές και εκπαιδευτικές ανάγκες στα γνωστικά αντικείμενα της Ψυχολογίας που διδάσκονται στο Τμήμα, έχοντας επίκεντρο ζητήματα που σχετίζονται με την προσχολική εκπαίδευση, μάθηση και ανάπτυξη, όπως: Γενική Ψυχολογία, Αναπτυξιακή Ψυχολογία, Παιδαγωγική Ψυχολογία (Ψυχοπαιδαγωγική), Σχολική Ψυχολογία, Ψυχολογία της Προσχολικής Ηλικίας, Ειδική Ψυχοπαιδαγωγική της Προσχολικής Ηλικίας, Οικολογική Ψυχολογία, Κοινωνικο-Ιστορικο-Πολιτισμική Ψυχολογία, Κοινωνική Ψυχολογία, Ψυχολογία της Μάθησης, Ψυχολογία Ατομικών Διαφορών, Ψυχολογία της Προσωπικότητας, Σεμινάρια Ψυχολογίας, κ.ά.
Οι Ερευνητικές Μονάδες του Εργαστηρίου Ψυχολογικής Έρευνας είναι οι ακόλουθες τρεις:
1. Μονάδα Οικολογικής Ψυχολογίας & Βιωματικής, Ευρετικής & Αφηγηματικής-Διαλογικής Ψυχοπαιδαγωγικής
Διευθυντής: Μάριος Α. Πουρκός,Ph.D., Καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο Ψυχοπαιδαγωγική: Εναλλακτικά-βιωματικά Πλαίσια Γνωστικής, Συναισθηματικής και Ηθικής Αγωγής και Ανάπτυξης, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Σχολή Επιστημών Αγωγής, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστημιούπολη Γάλλου, 74100 Ρέθυμνο, Κρήτη. Τηλ.: 28310-77666 (γραφείο), 6936550791 (κινητό). Ηλεκτρονική διεύθυνση: mpourkos@edc.uoc.gr ή mavrikospourikos@gmail.com
Η Ερευνητική Μονάδα Οικολογικής Ψυχολογίας και Βιωματικής, Ευρετικής και Αφηγηματικής-Διαλογικής Ψυχοπαιδαγωγικής ιδρύθηκε το 2000 με βασικό σκοπό την εξυπηρέτηση ερευνητικών και εκπαιδευτικών αναγκών σε εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις των διαδικασιών μάθησης και ανάπτυξης στη βάση των ποιοτικών κυρίως ερευνητικών μεθοδολογιών/μεθόδων. Η διαμόρφωση του χώρου στην εργαστηριακή μονάδα προσφέρεται για βιωματικές, ευρετικές και αφηγηματικές-διαλογικές δραστηριότητες (που συνιστούν μια εναλλακτική επιστημονική/ ερευνητική πρόταση στην Ψυχολογία και την εκπαίδευση) και δεν μοιάζει με τις συνηθισμένες κρύες, στεγνές, απρόσωπες και χωρίς φαντασία διδακτικές και εργαστηριακές αίθουσες του Πανεπιστημίου. Βασικός στόχος της Εργαστηριακής Μονάδας είναι η καλλιέργεια και στήριξη των φοιτητών και των εκπαιδευτικών στο έργο τους στο πνεύμα της προώθησης και εφαρμογής των οικολογικών/συστημικών, κοινωνικο-ιστορικο-πολιτισμικών, διαλογικών και ενσώματων προοπτικών όσον αφορά την προσωπική τους ανάπτυξη (αυτογνωσία) και την ευαισθητοποίηση και μύηση τους σε εναλλακτικές-βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις. Βασική επιδίωξη είναι η χρήση και ανάπτυξη ερμηνευτικών και οικολογικά έγκυρων μορφών κατανόησης σε συνδυασμό με την προβληματική της πολυτροπικότητας, της έρευνας-δράσης, των βασισμένων στο παιχνίδι-τέχνη-αφήγηση ερευνητικών μεθόδων και των εθνογραφικών-φαινομενολογικών και βιογραφικών-αφηγηματικών επιστημολογιών-μεθοδολογιών ως προσεγγίσεων που φιλοδοξούν να αναπαραστήσουν τη βιωμένη εμπειρία και τις ψυχοπαιδαγωγικές διαδικασίες που προκύπτουν από αυτήν στο πλαίσιο της δυναμικής της ομάδας κάνοντας χρήση μιας ποικιλίας βιωματικών, ευρετικών και διαλογικών-επικοινωνιακών πρακτικών, τεχνικών, δραστηριοτήτων, τρόπων και ειδών λόγου και γραφής.
Τα εκπαιδευτικά και ερευνητικά προγράμματα που υλοποιούνται από την Ερευνητική Μονάδα είναι μέρος του προπτυχιακού και μεταπτυχιακού προγράμματος του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (Υποχρεωτικά Μαθήματα Ψυχοπαιδαγωγικής ή Παιδαγωγικής Ψυχολογίας, Σεμινάρια Παιδαγωγικής Ψυχολογίας, Σεμινάρια που αφορούν τις Ποιοτικές Ερευνητικές Μεθοδολογίες/Μεθόδους και τις Βασισμένες στην Τέχνη, στο Παιχνίδι, στην Αφήγηση και στο Σώμα-Κίνηση Κοινωνικο-Ηθική Εκπαίδευση, Μάθηση και Ανάπτυξη, Εποπτεία των πτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών εργασιών των φοιτητών). Στο πλαίσιο της Μονάδας εκπαιδεύονται και κάνουν την έρευνά τους οι υποψήφιοι διδάκτορες που σχετίζονται με το γνωστικό αντικείμενο της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας καθώς και οι μεταπτυχιακοί φοιτητές της Κατεύθυνσης «Εφαρμογές της Ψυχολογίας στην Εκπαίδευση: Εναλλακτικές-Βιωματικές και Ενσώματες-Πολυτροπικές Ψυχοπαιδαγωγικές Προσεγγίσεις». Η Μονάδα αυτή αποτελεί επίσης μια βάση σύνδεσης του Πανεπιστημίου με την κοινότητα του Ρεθύμνου προσφέροντας κατά τακτά χρονικά διαστήματα επιμορφωτικά μαθήματα και βιωματικά εργαστήρια σε γονείς και εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Οι βασικές δραστηριότητεςτης Ερευνητικής Μονάδαςτης ΟικολογικήςΨυχολογίας και της Βιωματικής, Ευρετικής και Αφηγηματικής-Διαλογικής Ψυχοπαιδαγωγικής μπορούν να συνοψιστούν ως ακολούθως:
Βασική και εφαρμοσμένη έρευνα: Διεξαγωγή βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας στο πεδίο των εναλλακτικών-βιωματικών ψυχοπαιδαγωγικών προσεγγίσεων σε ζητήματα κυρίως που αφορούν τις διαδικασίες προσωπικής ανάπτυξης, αυτογνωσίας και κοινωνικο-ηθικής εκπαίδευσης, μάθησης και ανάπτυξης των φοιτητών και εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο της Μονάδας γίνεται χρήση και ανάπτυξη ενός ευρέος φάσματος δημιουργικών ενσώματων-βιωματικών πολυτροπικών πρακτικώνκαι βασισμένων στο παιχνίδι, την αφήγηση και την τέχνη ερευνητικών μεθόδων [συμπεριλαμβανομένων των οπτικών μεθόδων (φωτογραφία, βίντεο, κινηματογράφος), καθώς και των βασισμένων στα εικαστικά, τη μουσική, την ποίηση, το τραγούδι, το θέατρο, την κίνηση και το χορό, κτλ. μεθόδων] σε ένα πλαίσιο ομαδικής ψυχοπαιδαγωγικής συμμετοχής. Βασικός στόχος είναι να μελετηθεί τόσο θεωρητικά όσο και εμπειρικά και πρακτικά ο ρόλος της βιωμένης εμπειρίας, του πλαισίου, της ενσώματης και κιναισθητικής εμπειρίας στις εκπαιδευτικές, μαθησιακές και αναπτυξιακές διαδικασίες. Στο πλαίσιο της Εργαστηριακής Μονάδας προωθείται επίσης η επιστημονική συνεργασία με φορείς και ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, που ασχολούνται με θέματα συναφή προς τους στόχους της μονάδας, με σκοπό την ανταλλαγή εμπειριών και προβληματισμών όσον αφορά εναλλακτικές-βιωματικές και ενσώματες-πολυτροπικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις.
Εκπαίδευση των φοιτητών: Η Ερευνητική Μονάδα προσφέρει βασική εκπαίδευση σε εναλλακτικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις στους φοιτητέςτου Τμήματος μέσα από μια σειρά βιωματικών και πολυτροπικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο των μαθημάτων της Παιδαγωγικής και Οικολογικής Ψυχολογίας και κυρίως στο πλαίσιο των σεμιναρίων. Η εργαστηριακή μονάδα προσφέρει τεχνική υποστήριξη και ακαδημαϊκή εποπτεία για τους φοιτητές που επιθυμούν να διεξάγουν ποιοτική έρευνα της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας στο πλαίσιο της πτυχιακής ή διπλωματικής (Μάστερ) ή διδακτορικής τους εργασίας.
Ακαδημαϊκή-επιστημονική ανάπτυξη– σύνδεση με την κοινότητα: Ένας από τους βασικούς στόχους της εργαστηριακής μονάδας είναι η επιδίωξη και ανάπτυξη του επιστημονικού διαλόγου στο πλαίσιο τόσο της στενότερης ακαδημαϊκής και εκπαιδευτικής κοινότητας όσο και με το ευρύτερο κοινό της κοινότητας του Ρεθύμνου αλλά και άλλων πόλεων της Κρήτης. Για το σκοπό αυτό, η ερευνητική μονάδα διοργανώνει διάφορες επιστημονικές εκδηλώσεις, σεμινάρια, εργαστήρια, ημερίδες, διεθνή συμπόσια και συνέδρια. Μερικές από τις πρόσφατες διεπιστημονικές εκδηλώσεις (ημερίδες, διεθνή συμπόσια και συνέδρια) που έχουν διοργανωθεί είναι οι ακόλουθες:
[1] 05 ‒ 06 Νοεμβρίου 2004: Σώμα, Εκπαίδευση και Βιωματική Γνώση: Κοινωνικο-Πολιτισμικές Πρακτικές και Διαστάσεις της Μη Λεκτικής Επικοινωνίας και Αφήγησης
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=109%3A2010-05-14-15-44-51&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[2] 19 ‒ 22 Μαΐου 2005: Ο Μύθος της Αποπλαισιωμένης και Αποενσώματης Γνώσης και οι Συνεπαγωγές του στην Εκπαίδευση και την Κοινωνία
[3] 19 ‒ 22 Μαΐου 2005: Μύθοι στις Προσεγγίσεις του Εαυτού και της Ετερότητας
[4] 12 Μαΐου 2006: Κοινωνικο-Ιστορικο-Πολιτισμικές Διαστάσεις των Διαδικασιών Μάθησης και Ανάπτυξης
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=104%3A2010-05-14-15-39-01&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[5] 18 Μαΐου 2006: Αφήγηση-Παραμύθι-Ψυχολογία: Από το Λαϊκό Αφηγητή στην Παιδαγωγική Πράξη
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=106%3A2010-05-14-15-41-09&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[6] 24 Νοεμβρίου 2006: Αναζητώντας το Νόημα και το Ρόλο της Αφήγησης και του Παραμυθιού: Κριτικές Προσεγγίσεις, Διαδικασίες Παραγωγής και Πρόσληψης, Ψυχοπαιδαγωγικές και Ψυχοθεραπευτικές Διαστάσεις
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=107%3A2010-05-14-15-41-56&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[7] 16 – 17 Μαρτίου 2007: Θεωρία και Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας: Προοπτικές και Όρια
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=100%3A2010-05-14-15-27-26&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[8] 18 ‒ 22 Απριλίου 2007: Ο Ρόλος του Σώματος στις Διαδικασίες Μάθησης, Ανάπτυξης και Γνώσης: Προς μια Ενσώματη Ψυχολογία και Εκπαίδευση
[9] 25 ‒ 27 Μαΐου 2007: Προοπτικές και Όρια της Διαλογικότητας στον Mikhail Bakhtin: Εφαρμογές στην Ψυχολογία, την Τέχνη, την Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=102%3A-mikhail-bakhtin-&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[10] 29 Μαίου 2008 – 01 Ιουνίου 2008: Ο Ρόλος της Πρακτικής Κοινωνικής Δραστηριότητας και της Υποκειμενικότητας στις Διαδικασίες Γνωστικής Ανάπτυξης και Μάθησης: Κοινωνικο-Ιστορικο-Πολιτισμικές, Οικολογικές και Διαλογικές Προσεγγίσεις
[11] 29 Μαίου 2008 – 01 Ιουνίου 2008: Ο Ρόλος του Σώματος και των Συστημάτων Αντίληψης-Δράσης στις Διαδικασίες Μάθησης και Ανάπτυξης των Παιδιών
[12] 10 – 12 Οκτωβρίου 2008: Βίωμα, Μεταφορά και Πολυτροπικότητα: Εφαρμογές στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση, τη Μάθηση και την Γνώση
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=99%3A2010-05-14-15-23-09&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[13] 11 Δεκεμβρίου 2009: Η Θέση του Παιδιού στο Πλαίσιο των Νέων Μορφών Συμβίωσης: Νέες Προκλήσεις για τους Γονείς και τους Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=92%3A2010-05-14-15-10-22&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[14] 12 – 13 Νοεμβρίου 2010: Δυνατότητες και Όρια των Ποιοτικών Μεθοδολογιών στην Ψυχολογία και την Εκπαίδευση: Διευρύνοντας τις Προοπτικές στη Μεθοδολογία και τον Ερευνητικό Σχεδιασμό
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=321%3A2010-11-05-15-53-56&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[15] 11 Οκτωβρίου 2011: Ποιοτική Έρευνα και Κριτική Παιδαγωγική: Η Εφαρμογή τους σε Αγροτικές Περιοχές της Βραζιλίας
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=488%3Apoiotikiereuna2011&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[16] 25 – 27 Νοεμβρίου 2011: Δυνατότητες και Όρια των Βασισμένων στην Τέχνη Ποιοτικών Μεθοδολογιών: Διευρύνοντας τις Προοπτικές στον Ερευνητικό Σχεδιασμό
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=475%3Apourkosvol3&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[17] 22, 23 & 24 Ιουνίου 2012: Η Απούσα Παρουσία του Σώματος στις Κοινωνικές Επιστήμες, την Τέχνη, την Εκπαίδευση και στις Επιστήμες Υγείας: Μεθοδολογικά Ζητήματα και Νέες Προοπτικές
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=519%3Aapousasimposium&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[18] 22 ‒ 26 Μαΐου 2013: Βίωμα και Ποιοτικές Ερευνητικές Προσεγγίσεις στην Ψυχολογία και την Εκπαίδευση: Επιστημολογικά-Μεθοδολογικά Ζητήματα και Νέες Προοπτικές
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=563%3Abiwmapsyhologiaekpaideysh&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[19] 13 & 14 Ιουλίου 2013: Το Σώμα ως Τόπος Δημιουργίας Κοινωνικών Νοημάτων: Εφαρμογές στις Κοινωνικές Επιστήμες, την Τέχνη, την Εκπαίδευση και στις Επιστήμες Υγείας
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=564%3Abodysocialmeanings&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[20] 09 Απριλίου 2014: Ψυχοπαιδαγωγικές Διαστάσεις των Οικολογικών και Συστημικών Προσεγγίσεων στην Οικογένεια και την Εκπαίδευση: Συνεπαγωγές στη Μεθοδολογία της Έρευνας και στον Εκπαιδευτικό Σχεδιασμό
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=586%3A2014-04-01-06-50-22&catid=36%3Asynedria&Itemid=177&lang=el
[21] 09 Μαΐου 2014: «Διεργασίες Διαφοροποίησης, Συναισθηματικά Τρίγωνα και Εμπλοκές στην Οικογένεια και Διαδικασίες Αγωγής, Μάθησης και Ανάπτυξης των Παιδιών σε Ένα Κόσμο Κρίσεων και Εντάσεων». Διοργάνωση Συμποσίου στο πλαίσιο του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Εξελικτικής Ψυχολογίας με θέμα: «Μορφές Ανάπτυξης σε Έναν Απρόοπτα Μεταβαλλόμενο Κόσμο» που έγινε στις 08 έως 11 Μαΐου 2014.
[22] 16 – 19 ΙΟΥΝΙΟΥ 2016: Διοργάνωση ως Αντιπρόεδρος του Διεθνούς Συνεδρίου “Cultural-Historical, Activity and Sociocultural Research at Times of the Contemporary Crisis: Implications for Education and Human Development”, που έγινε στις 16-19 Ιουνίου 2016 στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου στο Ρέθυμνο.
http://iscarconf.soc.uoc.gr/home.html
https://drive.google.com/file/d/0B3DD0GsuoU41V0hwaVg1eE12QVU/view
[23] 16 – 17 ΙΟΥΝΙΟΥ 2016: Διοργάνωση Διήμερου Προσυνεδριακού Διεπιστημονικού-Καλλιτεχνικού Συμποσίουμε θέμα «Το Ανθρώπινο Σώμα και Βίωμα στην Εποχή της Σύγχρονης Κρίσης υπό το Πρίσμα της Επιστήμης και της Τέχνης» που έλαβε χώρα στις 16-17 Ιουνίου 2016 στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου “Cultural-Historical, Activity and Sociocultural Research at Times of the Contemporary Crisis: Implications for Education and Human Development” που έγινε στις 16-19 Ιουνίου 2016 στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου στο Ρέθυμνο.
http://iscarconf.soc.uoc.gr/preconf/pre1gr.html
[24] 29 ΜΑΡΤΙΟΥ 2017: Διοργάνωση Διεπιστημονικού Συμποσίουμε θέμα «Το Σώμα ως Τόπος Βιωμάτων, Ταυτοτήτων και Κοινωνικών Νοημάτων στην Εποχή της Σύγχρονης Κρίσης: Συνεπαγωγές στην Παιδεία, τη Γνώση και την Προσωπική Ανάπτυξη» που έλαβε χώρα στις 29 Μαρτίου 2017 στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου στα Χανιά.
http://www.edc.uoc.gr/ptpe/index.php?option=com_content&view=article&id=623%3Achania-art&catid=36%3Asynedria&lang=en
2. Μονάδα Σχολικής Ψυχολογίας
3. Μονάδα Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
-
Μονάδα Οικολογικής Ψυχολογίας & Βιωματικής, Ευρετικής & Αφηγηματικής-Διαλογικής Ψυχοπαιδαγωγικής
Υπεύθυνος: Μάριος Πουρκός
Email: pourkosm@uoc.gr -
Μονάδα Εξελικτικής Ψυχολογίας
Υπεύθυνος: Αικατερίνα Κορνηλάκη
Email: ekornilaki@uoc.gr
Διευθυντής
Περισσότερα...
Μέλη
Περισσότερα...
Περισσότερα...
Περισσότερα...