Αναζητώντας το νόημα και το ρόλο της αφήγησης και του παραμυθιού: Κριτικές προσεγγίσεις, διαδικασίες παραγωγής και πρόσληψης, ψυχοπαιδαγωγικές και ψυχοθεραπευτικές διαστάσεις
Περιγραφή/Στόχοι:
Διεπιστημονικό Συμπόσιο που διοργάνωσε η Μονάδα Οικολογικής Ψυχολογίας και Βιωματικής, Ευρετικής και Επικοινωνιακής Ψυχοπαιδαγωγικής του Εργαστηρίου Ψυχολογικής Έρευνας του Π.Τ.Π.Ε., Ρέθυμνο, 24/11/2006.
Το Διεπιστημονικό Συμπόσιο διοργανώθηκε από τον Μάριο Πουρκό, ο οποίος υπηρετούσε τότε στο Τμήμα ως Αναπληρωτής Καθηγητής.
ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ:
- Μάριος Πουρκός (Αναπληρωτής Καθηγητής, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης): «Αναζητώντας το νόημα της αφήγησης: Κριτικές προσεγγίσεις».
- Ελπινίκη Νικολουδάκη-Σουρή (Επίκουρη Καθηγήτρια, Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης): «Λαϊκές αφηγήσεις και σύγχρονη νεοελληνική πεζογραφία για παιδιά».
- Μαρία Καραΐσκου (Λέκτορας, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης): «Η κριτική προσέγγιση του παραμυθιού στο «Μόνον της ζωής του ταξείδιον» (1884) του Γ. Μ. Βιζυηνού».
- Μανόλης Δαφέρμος (Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης): «Διαδικασίες πρόσληψης των μύθων από τα παιδιά: Η προσέγγιση του L. Vygotsky και η κριτική του στον ηθικό διδακτισμό».
- Ηλίας Κουρκούτας (Επίκουρος Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης): «Όρια και προοπτικές της χρήσης παραμυθιών και παιδικών ιστοριών στην ψυχοθεραπεία και την ειδική αγωγή».
- Σταμάτης Φιλιππίδης (Καθηγητής, Τμήμα Φιλολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης): «Προβλήματα ανάγνωσης αφηγηματικού κειμένου στην εκπαίδευση».
- Γιάννης Μητροφάνης (Ph.D.): «Ο λύκος ξαναγύρισε: Παλιοί ήρωες σε νέες περιπέτειες».
- Αγγελική Πολύζου (Διδάσκουσα με το Π.Δ. 407/80 στο Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης): «Μετασχηματιστική Παιδαγωγική: Από την παραδοσιακή αφήγηση και το παραμύθι στην αναπαράσταση με την υπερμεσική-πολυμεσική τεχνολογία».
- Δημήτρης Προύσαλης (Δάσκαλος, Αφηγητής λαϊκών παραμυθιών): «Ανιχνεύοντας τα κρυμμένα μονοπάτια της ανθρώπινης ψυχής: Σκέψεις, εκτιμήσεις και προβληματισμοί ενός δασκάλου-παραμυθά για τη δύναμη της αφήγησης των λαϊκών παραμυθιών μέσα κι έξω απ’ το σχολείο (με αφήγηση δύο παιδαγωγικών παραμυθιών)».
- Δημήτρης Προύσαλης (Δάσκαλος, Αφηγητής λαϊκών παραμυθιών): «Αφήγηση δύο λαϊκών παραμυθιών με ψυχοθεραπευτικές διαστάσεις».
- Μάριος Πουρκός (Αναπληρωτής Καθηγητής, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης): «Οι χρήσεις της αφήγησης στην Ψυχολογία».
- Στέφανος Πλεξουσάκης (Συμβουλευτικός και Κλινικός Ψυχολόγος): «Ο ρόλος της αφήγησης στην Συμβουλευτική και την Ψυχοθεραπεία».
- Μαρία Ρουσοχατζάκη (Λογοπαθολόγος): «Παιδαγωγική προσέγγιση της αφήγησης και του παραμυθιού και η συμβολή τους στη μαθησιακή διαδικασία και στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού».
- Αθανασία Κόστα (Νηπιαγωγός) μαζί με την ομάδα της: «Δουλεύοντας ομαδικά το παραμύθι: Βιωματική παρουσίαση ενός τρόπου προσέγγισης».
- Μάριος Πουρκός (Αναπληρωτής Καθηγητής, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης): «Τα δέκα βότσαλα της εκπαίδευσης: Αφήγηση βιωματικών ιστοριών από τις νηπιαγωγούς (1ο έτος) του Διδασκαλείου Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης».
- Γιώργος Αθανασάκης & Ιουλία Σγουρομάλλη (Κουκλοθεατρική Ομάδα «Τεχνόπολις»): «Αφήγηση ψυχοπαιδαγωγικού παραμυθιού με τη χρήση εναλλακτικού θεάτρου».
- Λευτέρης Κλίνης Σηκουάνας («Ο Λευτέρης με τη μαντόλα του»): «Αφήγηση ιστοριών μετά μουσικής».
Από τις Εισηγήσεις που έγιναν σ’ αυτό το Συμπόσιο - με προσθήκη και άλλων κειμένων - προέκυψε ο τόμος:
Μάριος Α. Πουρκός (Εισαγωγή-Επιμέλεια): Τέχνη - Παιχνίδι - Αφήγηση: Ψυχολογικές και Ψυχοπαιδαγωγικές Διαστάσεις. Εκδόσεις "Τόπος", Αθήνα 2009. Για να δείτε τα Περιεχόμενα αυτού του τόμου, πατήστε δίπλα.